Vai atcerieties savas pirmās dienas jaunajā darba vietā? Droši vien, ka atbilde ir “jā”, jo pirmo iespaidu nav tik viegli aizmirst. Tāpēc uzņēmumam ir tikai viena iespēja šo brīdi atstāt prātā paliekošu, un padarīt to pozitīvām emocijām piepildītu.
Laba apmācību procesa (onboarding) nodrošināšana ir lielisks pirmais solis šī mērķa sasniegšanā, kas ne tikai ļaus jaunajam darbiniekam aktīvi iesaistīties darba dzīvē, bet palīdzēs arī produktivitātes celšanā. Zinošs un pārliecināts darbinieks spēj aktīvi pildīt savus darba uzdevumus. Taču, tieši tāpat, zemas kvalitātes darbinieku apmācība un darbā ievadīšanas pieredze, var mudināt jauno darbinieku pārdomāt savu izvēli un, iespējams, pat meklēt citu darba vietu.
Tieši tāpēc šajā blogā esam uzskaitījuši septiņas svarīgas sākotnējo darbinieku apmācību (onboarding) kļūdas, no kurām uzņēmumiem jācenšas izvairīties.
Jūs neesat gatavs darbinieka pirmajai darba dienai
Jūsu jaunais darbinieks savā pirmajā darba dienā jūs gaida pie biroja durvīm, taču jūsu komanda šodien strādā no mājām, vai ierodas tikai pusdienlaikā? Tāpat darbinieka dators, ielogošanās informācija un citas darba uzsākšanai nepieciešamās ierīces un dati, diemžēl, arī vēl nav sagatavoti.
Kāds ir rezultāts? Darbinieks, kurš jau 9:00 no rīta ir apmulsis, ir bez piekļuves visām svarīgajām sistēmām un datiem. Nav īsti motivējoši, vai ne? Tāpēc sagatavojieties un pārliecinieties, ka jums ir plāns jaunā darbinieka pirmajai dienai. Dalieties tajā arī ar visiem iesaistītajiem kolēģiem, kuri palīdzēs jaunajam darbiniekam. Izdariet šo mājas darbu un izvairieties no slikta pirmā iespaida par savu uzņēmumu!
Nav sagatavota primārā informācija
Iedomājieties, jūsu jaunais kolēģis izmisumā stāv pie sava skapja. Vai man vilkt kreklu, parasto t-kreklu vai uzvalku? Pēc nejaušības principa jūsu jaunais darbinieks izvēlas uzvilkt šortus un t-kreklu, lai pēc tam uzzinātu, ka birojā visi nēsā uzvalkus. Tas varētu būt diez gan nepatīkami, tomēr šādu situāciju varēja viegli novērst.
Sagatavojiet visu nepieciešamo informāciju, tā lai jaunajam darbiniekam būt pēc iespējas mazāk neskaidrību. Pastāstiet jaunajam darbiniekam par ģērbšanās kultūru savā uzņēmumā, norādiet tuvāko autobusa pieturu un pastāstiet kur var paēst pusdienas. Ja biroja ieeju nav viegli pamanīt – informējiet par to savu jauno kolēģi un pastāstiet, kā to atrast. Ja birojā piejami koplietošanas trauki, dzērieni vai ēdieni – pastāstiet par to! Šī informācija ir tik pat svarīga, kā prezentācija par pašu uzņēmumu, tā struktūru, biznesa produktiem utt.
Informācijas pārslodze
Var šķist ļoti vilinoši sniegt savam jaunākajam komandas loceklim pēc iespējas vairāk informācijas, lai varētu sākt darbu ātrāk. Taču bieži vien tam ir tieši pretējs efekts – jūsu jaunais darbinieks ir pārslogots ar informāciju un nezina, ar ko sākt. Turklāt lielākā daļa no tā tāpat nepaliks atmiņā!
Mūsu padoms būtu sadalīt informāciju mazākās daļās un dalīties ar to dažādos apmācību brīžos. Piemēram, ir lietderīgi jau iepriekš zināt, kas ir jūsu komandas locekļi, taču jums nav jau pirmajā nedēļā jāzina visi kolēģi no katras uzņēmuma nodaļas .
Piemēram, ir noderīgi zināt, kuras sistēmas tiek izmantotas. Izejiet cauri katrai sastēmai atsevišķi un ļaujiet jaunajam darbiniekam sākt strādāt ar tām lēnām. Pirms sākt nākamo lietu, pārliecinieties, ka darbinieks ir sapratis jau izrunāto informāciju, pienākumus, uzdevumus utt.
Nav atgriezeniskās saites
Jūs esat izveidojis lielisku apmācību procesu un ar pārliecību apmācat katru jauno darbinieku. Bet ko patiesībā domā jūsu jaunie darbinieki? Vai viņi patiešām ir apmierināti ar darbā ievadīšanas procesu? Vai varbūt viss process notika pārāk ātri, pārāk lēni, vai arī pietrūka kāda būtiska informācija?
Vienmēr pajautājiet saviem jaunajiem kolēģiem, kā viņiem patika pirmo apmācību process un vai viņiem šajā pieredzē kaut kā pietrūka. Vai arī vienkārši būtu vēlams to papildināt ar kādu informāciju, par kuru paši nebijāt iedomājušies? Tādā veidā jūs ne tikai izrādiet papildu interesi par darbinieku, bet arī jūsu darbā ievadīšanas un apmācību process uzlabojas un kļūst darbiniekiem piemērotāks!
Neskaidras prasības
Tikai 50% darbinieku visā pasaulē zina, kas no viņiem tiek sagaidīts darbavietā (Gallup). Ir vieta uzlabojumiem, vai ne? It īpaši jaunie darbinieki var sākt attiecīgi rīkoties tikai tad, kad viņi uzzina, ko no viņiem sagaida. Ja plāns ir skaidrs, mērķu sastādīšanas un sasniegšanas process kļūst daudz vieglāks un saprotamāks.
Tāpēc vienmēr izvirziet saviem darbiniekiem skaidras prasības gan pirms apmācībām, gan pēc tam. Pastāv liela iespēja, ka jaunajam darbiniekam integrējoties organizācijā, laika gaitā nāks klāt jauni uzdevumi. Tāpēc vienmēr jautājiet, vai viņi zina, kas tiek sagaidīts no viņiem, un pārbaudiet, vai tas atbilst jūsu redzējumam. Un ja tas tā nav, tad jūs zināt, ka ir vieta izaugsmei!
Kolēģi nav brīdināti par jauna darbinieka ierašanos!
Ir pienākusi jaunā darbinieka pirmā diena, taču tikai vadītājs zina, kas tieši jādara. Diemžēl vadītājs tajā dienā ir ļoti aizņemts. Tāpēc pēdējā brīdī kādam komandas loceklim tiek lūgts paskaidrot “dažas lietas”. Rezultātā, vadītājs nav iesaistīts jaunā darbinieka apmācīšanā, un atbildīgais kolēģis ir nesagatavojies un jaunais darbinieks nesaņems pārliecinātu un sirsnīgu uzņemšanu.
Kas jums būtu jādara? Savlaicīgi informējiet komandas biedrus par jaunā kolēģa ierašanos. Tādā veidā viņi jau var sagatavoties un, piemēram, nosūtīt e-pasta ziņojumu ar sveicienu jaunajam kolēģim. Darbinieki var ieplānot, ka šajā dienā būs jāvelta papildu laiks, lai iepazītu jauno kolēģi, ierādītu viņam biroju u.tml.
Turklāt deleģējiet vienu vai divus kolēģus, kas atbalstīs jauno kolēģi darba uzsākšanā, un skaidri sadaliet uzdevumus. Noder arī padalīties, pie kā darbinieks var vērsties ar jautājumiem. Tādā veidā viņš vai viņa nekritīs panikā un izveidosies labas attiecības jau no paša sākuma.
Uzņēmuma kultūra nav līdz galam skaidra
Jūs esat pārliecināti, ka esat dalījušies ar visu nepieciešamo informāciju savā apmācību procesā, bet ja nu… esat aizmirsis “nerakstītos noteikumus”? Piemēram, jaunais darbinieks daudz runā, bet patiesībā tādā veidā parāda, ka jūtas neērti un kompensē to, ka noteiktā laikā birojā ir kluss. Vai arī jaunais kolēģis sagaida “ģimeniskas” attiecības ar kolēģiem, taču patiesībā birojā visi strādā katrs pats par sevi, un nav pieņemts darba laikā sarunāties ārpus darba pienākumiem.
Vai darba e-pastu drīkst izmantot neformālai komunikācijai? Vai darbinieks ar jautājumiem var uzreiz griezties pie vadības komandas, vai tomēr nepieciešams vispirms informēt savu tiešo vadītāju? Lietas, kas uzņēmuma iekšienē var šķist pašsaprotamas, jaunam darbiniekiem tādas nebūt nav. Rezultātā jūsu ekspektācijas diemžēl nesakrīt.
Tāpēc noteikti paskaidrojiet kādas ir attiecības birojā un kāda ir Jūsu uzņēmuma biroja kultūra. Turklāt, to vislabāk darīt jau darba intervijas laikā! Nejautājiet tikai, ko darbinieks dara savā brīvajā laikā, bet iedziļinieties tajās lietās, kas viņam patiešām šķiet svarīgas darba vietā.
Vērtīgs raksts?
Vēlaties saņemt šādus rakstus katru mēnesi savā e-pastā?
Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:
Visma Talent Solutions – risinājums inovatīvai talantu vadībai »
HoP – darbinieku pašapkalpošanās »
Appical – risinājums efektīvai darbinieku ievadīšanai (onboarding) darbā >>