Autors: Nataļja Griškova
SIA “Biznesa Konsaltinga Grupa” finanšu direktore
2025. gads nesīs nozīmīgas izmaiņas grāmatvedības nozarē, tostarp jaunas likumdošanas prasības, e-rēķinu obligātu ieviešanu un citus regulējuma pielāgojumus, kas ietekmēs gan ikdienas uzskaites procesus, gan uzņēmumu finanšu pārvaldību. Kas ietekmēs grāmatvežu darbu?
Satura rādītājs:
- Grozījumi nodokļu likumdošanā.
- E-rēķini: jaunās prasības un to praktiskā pielietošana.
- VID kontrole un nodokļu veicināšanas pasākumi.
- Ārpakalpojumu grāmatveži.
- Grāmatvedības uzskaites nolikumu pārskatīšana.
Grozījumi nodokļu likumdošanā.
2024. gada 4. decembrī Saeima apstiprināja nodokļu reformas ietvaros izstrādātos grozījumus likumos “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” un Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likumā. Šie grozījumi ievieš būtiskas izmaiņas, kas skars gan privātpersonas, gan uzņēmumus. Grozījumi paredz pārskatīt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes un ieviest izmaiņas nodokļu atvieglojumu piemērošanā, precizējot esošos nosacījumus un paplašinot noteiktu iedzīvotāju grupu iespējas izmantot atvieglojumus. PVN likuma grozījumi ievieš vairākas būtiskas izmaiņas, kas vērstas uz regulējuma uzlabošanu un pielāgošanu mūsdienu ekonomikas vajadzībām:
- PVN reģistrācijas kārtība. Tiek ieviestas jaunas prasības PVN reģistrācijai, kas atvieglos administratīvo slogu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, veicinot to konkurētspēju un darbības uzsākšanu.
- Virtuālo pakalpojumu sniegšana. Precizēta kārtība PVN piemērošanai kultūras, mākslas un izglītības pakalpojumiem, kas tiek sniegti virtuālajā vidē, nodrošinot vienlīdzīgus nosacījumus vietējiem un starptautiskajiem pakalpojumu sniedzējiem.
- Elektroniskie pakalpojumi. Uzlabots regulējums PVN piemērošanā apraides un elektronisko sakaru pakalpojumiem, lai nodrošinātu lielāku pārskatāmību un pielāgotu regulējumu mūsdienu tehnoloģiju un tiešsaistes uzņēmējdarbības prasībām.
Šīs izmaiņas atvieglo mazajiem un vidējiem uzņēmumiem administratīvo darbu un palīdz būt konkurētspējīgākiem. Precizētie noteikumi par virtuālajiem un elektroniskajiem pakalpojumiem rada vienlīdzīgus nosacījumus gan Latvijas, gan ārzemju uzņēmumiem.
Lai pilnībā izmantotu reformas priekšrocības, uzņēmumiem ir svarīgi laikus iepazīties ar jaunajiem noteikumiem un pielāgot tiem savu darbību.
E-rēķini: jaunās prasības un to praktiskā pielietošana.
E-rēķini kļūst par obligātu normu, kas būtiski mainīs uzņēmumu grāmatvedības un finanšu pārvaldības procesus. Šī sistēma nodrošina drošību, ātrumu un efektivitāti, vienlaikus radot tehnoloģiskus izaicinājumus uzņēmumiem, kuriem būs jāpielāgo savas sistēmas jauno prasību ieviešanai. No 2025. gada 1. janvāra e-rēķini būs obligāti starp uzņēmumiem un valsts pārvaldi (B2G, G2G), bet no 2026. gada 1. janvāra arī starp uzņēmumiem (B2B). Šīs prasības veicina plašāku digitalizāciju grāmatvedības jomā un nodrošina saskaņotību ar Eiropas Savienības normatīviem. E-rēķins ir strukturēts elektronisks rēķins, kas sagatavots mašīnlasāmā formātā (XML). Tas nodrošina automatizētu datu apmaiņu un paaugstina grāmatvedības procesu precizitāti. E-rēķins nav PDF vai cits dokuments, kas nosūtīts pa e-pastu. E-rēķini jāveido, ievērojot ES Direktīvu 2014/55/ES, Latvijas standartu LVS EN 16931-1:2017 un Grāmatvedības likumu. Šajā formātā jāiekļauj obligātie rekvizīti, piemēram, pārdevēja un pircēja dati, rēķina numurs, summa, PVN informācija un maksājumu norādes. PEPPOL platforma ļauj uzņēmumiem efektīvi apmainīties ar e-rēķiniem visā Eiropā.
Lai nodrošinātu atbilstību prasībām, uzņēmumiem jāveic šādas darbības:
- Pārskatīt un pielāgot grāmatvedības sistēmas e-rēķinu atbalstam.
- Izvēlēties piemērotu e-rēķinu risinājumu.
- Informēt klientus un partnerus par izmaiņām.
- Nodrošināt darbinieku apmācību.
- Sekot līdzi normatīvo aktu izmaiņām un savlaicīgi pielāgoties.
E-rēķinam paraksts nav obligāts, ja izsniedzējs un saņēmējs ir savstarpēji vienojušies. Tas pats par sevi nodrošina autentiskumu un nemainīgumu. Izņēmumi attiecas uz darījumiem, kurus apliecina kases aparātu čeki, vai uz specifiskām valsts sistēmām, piemēram, Nacionālā veselības dienesta vai Nodarbinātības valsts aģentūras vadības sistēmām.
Līdz 2025. gada 1. maijam tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi, kas detalizēs e-rēķinu aprites kārtību un to iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestā (VID). No 2026. gada 1. janvāra uzņēmumiem būs jānodrošina e-rēķinu iesniegšana VID caur Elektronisko deklarēšanas sistēmu (EDS) vai ar API integrāciju.
E-rēķinu ieviešana ir svarīgs solis, lai padarītu uzņēmējdarbību efektīvāku un modernāku. Uzņēmumiem, kas savlaicīgi sagatavosies, būs iespēja pilnībā izmantot šīs sistēmas priekšrocības. E-rēķini palīdz samazināt krāpšanās risku, jo nodrošina datu izsekojamību. Automatizācija paātrina maksājumu apstrādi un samazina gan darba apjomu, gan izmaksas. Lai gan e-rēķini uzlabo darba efektivitāti, to ieviešana prasa pārskatīt esošās sistēmas un atrisināt tehniskās saderības jautājumus.
VID kontrole un nodokļu veicināšanas pasākumi.
Valsts ieņēmumu dienests (VID) regulāri veic pasākumus, lai veicinātu nodokļu nomaksu un nodrošinātu uzņēmumu atbilstību normatīvajām prasībām. Šajā procesā tiek pievērsta uzmanība gan algu atbilstībai, gan PVN un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) riskiem, kā arī citiem būtiskiem aspektiem. Kas arī turpmāk būs VID kontroles lokā?
Algu neatbilstības pārbaude
VID turpina uzraudzīt iespējamos pārkāpumus, kas saistīti ar algu izmaksām, īpaši pievēršot uzmanību šādiem aspektiem:
- Darba stundu uzskaite: neprecīza darba laika uzskaite var radīt neatbilstības algu aprēķinā un liecināt par iespējamiem pārkāpumiem.
- Darbinieku bankas konti: VID pārbauda, vai algas tiek pārskaitītas uz darbinieku kontiem, kā to paredz likums, un vai ir veikti citi maksājumi, kas saistīti ar uzņēmumu vai ar to saistītām fiziskajām personām.
- Darbinieku skaits: reģistrētais darbinieku skaits tiek salīdzināts ar faktisko situāciju, lai pārliecinātos, ka tas atbilst uzņēmuma darbības apjomam.
- Algas līmenis: tiek izvērtēts, vai darbinieku algas atbilst nozares vidējam līmenim konkrētajā reģionā.
PVN risku kontrole
PVN kontroles jomā VID īpašu uzmanību pievērš diviem galvenajiem kritērijiem:
- Riska partneri. Ja uzņēmums sadarbojas ar partneriem, kas izslēgti no PVN maksātāju reģistra vai nepilda deklarēšanas prasības, pastāv risks, ka var rasties nodokļu problēmas.
- Pārmaksas pārbaude. Uzņēmumiem ir jāspēj pierādīt, ka PVN pārmaksas ir pamatotas, atbilst uzņēmuma saimnieciskajai darbībai un ekonomiskajai būtībai, kā arī ir atbilstoši dokumentētas.
UIN risku identificēšana
Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) aprēķinā VID pievērš uzmanību tam, lai izdevumi, kas nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību, tiktu iekļauti UIN deklarācijā kā ar nodokļiem apliekams objekts. Īpaši tiek uzraudzīti:
- Privāti izdevumi: reprezentatīvi auto vai dārgi pirkumi, kas nav saistīti ar uzņēmuma darbību.
- Aizdevumi valdes locekļiem: šie darījumi jāpamato, pierādot, ka tie atbilst uzņēmuma interesēm, uzņēmumam ir pietiekami brīvie līdzekļi aizdevumu veikšanai, nav nodokļu vai citu tekošu parādu, un darījums neatbilst “slēptas” algas izmaksu pazīmēm.
- Darbība ar zaudējumiem: ilgstoša darbība ar zaudējumiem var radīt aizdomas par neatbilstošu nodokļu plānošanu un piesaistīt papildu uzmanību.
Kad VID var uzsākt nodokļu kontroli?
VID var uzsākt nodokļu kontroles procedūru situācijās, kad nodokļu veicināšanas pasākumi nav devuši rezultātus un ir:
- Pierādījumi par nodokļu nemaksāšanu: zems uzņēmuma reitings, nodokļu parādi vai saistība ar riska amatpersonām var izraisīt VID papildu uzmanību.
- Risku analīze: deklarāciju neiesniegšana, neatbilstības rādītāji un analīze par vidējiem nozares rādītājiem ir faktori, kas veicina kontroles uzsākšanu.
VID uzmanības jomas tuvākajā nākotnē
Nākotnē VID pastiprināti pievērsīs uzmanību šādām jomām:
- Fizisko personu bankas konti: tiks analizēti kontu apgrozījuma dati un neatbilstības starp iesniegto gada ienākumu deklarācijām un faktiskajiem datiem.
- Skaidras naudas kontrole: ēnu ekonomikas cīņas programmas ietvaros kredītiestādes sniegs ziņas VID par iemaksātajām un saņemtajām skaidras naudas summām no bankomātiem gan par juridiskajām, gan par fiziskajām personām, kā arī uzņēmumiem būs jāsniedz ziņas VID par darbiniekiem izmaksātajām algām skaidrā naudā.
- Būvniecības nozare: pastiprināta uzmanība tiks pievērsta tam, vai uzņēmumi ievēro ģenerālvienošanās prasības par algām.
- Gada pārskati: uzņēmumu gada pārskatu analīze, lai identificētu iespējamas nepilnības uzņēmuma saimnieciskajā darbībā.
- E-rēķini: no 2025. gada ieviestie e-rēķini būs nozīmīgs līdzeklis datu caurskatāmības uzlabošanā.
Uzņēmumiem ir svarīgi pievērst uzmanību šīm VID prioritātēm, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajām prasībām un samazinātu nākotnes riskus, kas saistīti ar nodokļu nenomaksāšanu.
Ārpakalpojumu grāmatveži.
Valsts ieņēmumu dienests (VID) turpina aktīvi uzraudzīt ārpakalpojumu grāmatvežus, lai nodrošinātu atbilstību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma (NILLTPFN likuma) prasībām. Sākot ar 2024. gadu, tiek veiktas atkārtotas pārbaudes tiem grāmatvežiem, kuri tika pārbaudīti pirms trim gadiem. Šāda pārbaudes prakse turpināsies arī nākotnē, tāpēc ārpakalpojumu grāmatvežiem ir svarīgi rūpīgi ievērot likuma prasības.
Kam pievērst uzmanību?
- Iekšējās kontroles sistēma. Nodrošiniet, ka esat izstrādājis un ieviesis iekšējās kontroles procedūras, kas atbilst aktuālajiem likumdošanas grozījumiem.
- Klientu izpēte. Regulāri veiciet klientu pārbaudi un dokumentējiet rezultātus.
- Apmācības. Regulāri organizējiet darbinieku apmācības par NILLTPFN likuma prasībām.
- Ziņošana. Laikus ziņojiet Finanšu izlūkošanas dienestam par aizdomīgiem darījumiem.
- Dokumentācija. Saglabājiet visu ar NILLTPFN saistīto dokumentāciju atbilstoši likuma prasībām.
Grāmatvedības uzskaites nolikumu pārskatīšana.
2024. gada grozījumi Grāmatvedības likumā, Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, kā arī obligātās e-rēķinu prasības būtiski ietekmēs uzņēmumu grāmatvedības uzskaiti. Grāmatvežiem un uzņēmumu vadītājiem ir svarīgi savlaicīgi pārskatīt esošos nolikumus, lai nodrošinātu to atbilstību jaunajām prasībām un pielāgotu tos uzņēmuma darbības īpatnībām.
Kāpēc nepieciešama nolikumu pārskatīšana?
Likuma grozījumi ievieš jaunas prasības, kas attiecas gan uz finanšu informācijas atklāšanu, gan e-rēķinu apriti, un pieprasa uzņēmumiem pielāgot savus grāmatvedības procesus. Precīzi izstrādāti un atbilstoši nolikumi palīdzēs:
- Nodrošināt atbilstību likumdošanai.
- Vienkāršot grāmatvedības procesus.
- Izvairīties no VID vai citu uzraudzības iestāžu sankcijām.
Praktiskie soļi nolikumu pārskatīšanai
- Pārbaudiet uzņēmuma kritērijus gada pārskatu sagatavošanā. 2024. gadā mainās kritēriji, kas nosaka informācijas atklāšanas apjomu gada pārskatā. Pārskatiet, vai jūsu uzņēmuma klasifikācija (mikro, mazs, vidējs vai liels uzņēmums) ir pareiza un atbilstoša jaunajiem nosacījumiem.
- Izstrādājiet e-rēķinu aprites nolikumu. E-rēķinu ieviešana ir obligāta no 2025. gada, un uzņēmumam jānosaka, kā tie tiks izstrādāti, apstrādāti un uzglabāti. Nolikums var ietvert šādus elementus:
- Rēķinu formāti. Nosakiet, kādi rēķinu formāti tiks izmantoti (piemēram, XML vai citi standarti), lai tie atbilstu normatīvajām prasībām un būtu saderīgi ar grāmatvedības sistēmām.
- E-rēķinu izrakstīšana un saņemšana. Definējiet procesu, kā uzņēmums izrakstīs un saņems e-rēķinus, nodrošinot skaidru plūsmu un atbildību.
- Apmaiņa ar darījumu partneriem. Pārskatiet, kā notiks e-rēķinu apmaiņa ar partneriem, ieskaitot izmantotās platformas un datu apmaiņas drošības prasības.
- Rēķinu drošība un caurspīdība. Nosakiet, kā tiks nodrošināta rēķinu izcelsmes autentiskums, datu integritāte un caurspīdība, lai izslēgtu iespēju manipulācijām vai krāpniecībai.
- Rēķinu glabāšana. Definējiet vietu un termiņu, cik ilgi rēķini tiks glabāti atbilstoši likuma prasībām, nodrošinot vieglu piekļuvi audita vajadzībām.
- Atbildīgās personas. Norādiet, kuras personas vai komandas būs atbildīgas par rēķinu izrakstīšanu, apmaiņu, glabāšanu un drošības uzraudzību.
- Pārskatiet un pielāgojiet esošos nolikumus:
- Pārliecinieties, ka visi esošie nolikumi atspoguļo uzņēmuma pašreizējos procesus un atbilst jaunajām prasībām.
- Piemēram, ja ir mainījušies darījumu apjomi vai uzņēmuma struktūra, šīs izmaiņas jāatspoguļo arī grāmatvedības uzskaites kārtošanas nolikumā.
- Nodrošiniet darbinieku apmācību. Izmaiņas likumos un jaunu noteikumu ieviešana prasa arī grāmatvežu un citu darbinieku apmācību. Regulāras apmācības palīdzēs saprast jaunos noteikumus, apgūt, kā tos izmantot darbā, un izprast, kāpēc ir svarīgi mainīt līdzšinējo kārtību.
Lai 2025. gads atnes jaunas iespējas un veiksmīgus risinājumus! Lai izdodas apgūt jaunās sistēmas, izmantot tehnoloģijas, lai strādātu ātrāk un efektīvāk, un vienmēr būtu soli priekšā izaicinājumiem! Lai izdodas sasniegt savus mērķus!
Vērtīgs raksts?
Vēlaties saņemt šādus rakstus katru mēnesi savā e-pastā?
Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar Grāmatvežu Ekspreša izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu un aprēķinu pareizību atbild raksta autors.
SIA Visma Enterprise ir grāmatvedības un resursu vadības programmas VISMA Horizon ražotājs un izplatītājs. Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA Horizon piedāvājumu – SPIEDIET ŠEIT.