Šobrīd vel vairāk kā jebkad tuvojamies globalizācijai, atvērtiem darba tirgiem un universāliem darba piedāvājumiem, kuriem vairs nepastāv iepriekšzināmās robežas. Bet tomēr vēljoprojām pastāv atšķirības, kuras attālinātā darba iespējas nemainīs kādu laiku. Tās arī aplūkosim šajā rakstā.
Rakstā izmantoti dati, kas ievākti no MeetFrank aktīvo tirgu datubāzēm par šī brīža situāciju, kā arī 2020. gada pārskata analīzes kopsavilkuma rezultāti. Datubāze apkopota informācija no 27 dažādu valstu darba tirgus, kā arī platformas lietotāju aktivitātēm, kas padziļinātā formā ievākti jau kopš 2017. gada.
Darba alga
Darba alga ir viens no galvenajiem faktoriem, ko apsver darba meklētājs, izvēloties darba vietu. Arī darba devēja pusē atalgojums ir nozīmīgs aspekts. Kādu atalgojumu sagaida kandidāti? Un kādu atalgojumu piedāvā tirgus?
Apskatot darba tirgus datus (skat. 1. grafiks)**, Latvijas vidējā vēlamā un piedāvātā algas līmeņa pozicionējums ir līdzīgs. Taču, protams, ka salīdzinot visas industrijas un pieredzes līmeņus kopumā, redzams, ka Latvijas darba tirgus vidējais atalgojuma līmenis ir vismaz 22% zemāks, nekā tas ir globāli (skat. 2. grafiks).
Ielūkojoties specifiski jaunuzņēmumu darba piedāvājumu algas apmēru apjomos, redzam, ka vidējais algas apmērs visas industrijās ir gandrīz 32% augstāks, nekā Latvijā. Taču jāņem vērā, ka šo rezultātu ietekmē mūsu nācijas populācijas daudzums, kas ir krietni piekāpīgāks skaitļos. Attiecīgi mūsu resursi un pieejamās iespējas nav tik plaši izvērstas, kā tās var būt cituviet. Taču tajā pašā laikā varam jau lepoties ar mūsu pirmo vienradzi*** un citiem jaunuzņēmumiem, kas veiksmīgi attīstās.
Tāpat jāatzīmē arī darbinieku uzņēmuma daļu atvieglojumi tieši jaunuzņēmumu vidē, kas noteikti sekmēs speciālistu pieplūdumu, un līdz ar to konkurētspējas līmeņa pacelšanu un visbeidzot arī atalgojuma apjomu!
Darbinieks = karalis
Šobrīd darba tirgus noteicējs ir darbinieks, nevis darba devējs. Tiklīdz kandidātam ir ko piedāvāt darba devējam, un/vai tas ir atbilstošs meklētājam – situāciju vairāk sev pakļauj darba meklētājs.
Arī salīdzinot pagājušo, 2020. gadu*, konkurētspēja darba piedāvājumos pavēra mazliet plašākas iespējas tieši Latvijā, nevis ārvalstīs. Apskatot Latvijas darba tirgus piedāvājumu salīdzinājumā ar konkurenci globālajā tirgū, redzams, ka globāli skatoties tie bija 12.95 atbilstoši kandidāti uz vienu pozīciju, bet Latvijā 8.52 atbilstoši kandidāti uz vienu pozīciju. Kas nozīmē, ka vietējā tirgū iespēja iegūt sev vēlamo, atbilstošo vakanci bija gandrīz par 35% lielāka. Taču tajā pašā laikā tas nozīmē arī to, ka darba devējam izvēles iespējas ir mazākas un ir jūtams speciālistu deficīts.
Piemēram, programmatūras izstrādātāju nozarē šīs iespējas atšķirība bija vēl manāmāka. Globāli 11.06 atbilstoši kandidāti uz vienu pozīciju, bet Latvijā 6.57 atbilstošu kandidātu uz vienu vakanci, kas ir aptuveni 41% liela starpība.
Skatoties nākotnē, paredzams, ka visticamāk, šie skaitļi (attiecība) būtiski nemainīsies. Bet noteikti, ka abu pušu izaugsme būs ievērojama, jo katru gadu tiek radīti aizvien vairāk jauni uzņēmumi.
Darbinieku motivācija un kultūras pozicionējums
Katru dienu redzu kompānijas, kuras sacenšas par vienu un to pašu brīvo kandidātu. Uzdevums nopārdot sevi, kā uzņēmumu, vai vidi, kurā strādāt ir salīdzinoši jauns piegājiens, tādēļ lai to darītu sekmīgi ir jābūt ciešā saskarsmē ar darba tirgus vēlmēm un tas nav tikai atalgojums.
Otra iespēja ir pārpirkt kandidātu ar jau esošu darba vietu. Parasti tas notiek ar 10% līdz pat 50% algas paaugstinājumu. Taču, šajā procesā nevar izpalikt fakts, ka kandidātam ir jābūt pamatotai motivācijai mainīt darba vietu, jo alga ne vienmēr spēlē noslēdzošo lomu.
Darba devējam ir vērts aizdomāties, kādēļ gan lai darbinieks darītu to pašu darbu, pie citas, bet līdzīgas darbavietas ar līdzīgiem projektiem?
Lai nomedītu kandidātu ir jāpiedāvā dzirksts, intriga, iespējas u.c. faktori! Ir jāpasniedz uzņēmuma darbības un kultūra no aspekta, kurš iespējamajam potenciālajam kandidātam ir gājis secen, iespējams, pat visu viņa apzināto mūžu.
Ja ieskatamies datos par potenciālo darbinieku vēlmēm, meklējot jaunas darba iespējas, tad jāsaka, ka Latvijā darba meklētājus uz doto brīdi tik tiešām vairāk interesē tieši lielāks atalgojums un citi faktori ir sekundāri. Taču citās Baltijas valstīs un Somijā lielāks atalgojums ir novirzīts uz 3. vietu motivācijas faktoros un primārākas vietas ieņem jauni izaicinājumi un izaugsmes iespējas.
Jāmin gan, ka ir novērojama tendence, ka arī Latvijas darba meklētāji sāk norādīt savos profilos, ka tie meklē augstāk minētos faktorus, pirms lielākas algas apjomiem. Jauni darbinieki izskata esošo situāciju un uzsvaru liek uz darba vides izpēti pirms nonākšanas uzņēmumā, tādā veidā izprotot, kur veltīs savu dārgāko resursu – laiku.
Arī attālinātais darbs uz doto brīdi ir kļuvis gandrīz par standartu – MeetFrank lietotāju profilos vēl nav redzamas būtiskas atšķirības ar līdzšinējām darbinieku prasībām darba devējiem, bet paredzam, ka tas notiks visticamāk līdz šī gada beigām. Šis faktors būs viens no galvenajiem vēlmju saraksta augšgalā, meklējot jaunas darba iespējas. Tāpāt, kā sava laika plānošanas iespējas jeb “flexible working hours”, kas ir cieši saistītas ar attālināto darbu.
Paredzams, ka līdz šī gada beigām arī kompāniju motivācijas skalā darba tirgus algoritms (MeetFrank) izcels tieši tos uzņēmumus, kas ilgstoši norādījuši citas pozitīvas iezīmes savu darba piedāvājumu sarakstā, ne tikai labu atalgojumu. Ja būsiet atraduši veidu, kā pasniegt savu iekšējo kultūru – noteikti būsiet ieguvējs!
Daži ieteikumi veiksmīgākai potenciālo darbinieku uzrunāšanai:
Katra situācija un uzņēmums, protams, jāapskata indiviuāli, taču balstoties pieredzē, ikvienam savā komunikācijā ar potenciālajiem darbiniekiem, būtu vērts apsvērt dažus vērtīgus ieteikumus:
- Pat tad, ja esat liels, ilgpastāvīgs uzņēmums, tas nenozīmē, ka katrs kandidāts par jums būs dzirdējis. Un pat, ja ir dzirdējis, tad jūsu pašu skats var krasi atšķirties no vispārējā komūnas un kandidāta skatījuma. Pasniedziet informāciju par sevi tā, itkā jums pirmo reizi būtu jāiepazīstina ar sevi, vispozitīvākajā veida.
- Esiet patiesi – Ja ikdienas darbs nav aizraujošs, bet gan tehniski prasīgs un prasa augsta līmeņa koncentrēšanās spēju, tad tā arī norādiet. Ilgtermiņā uzvarēs attiecības, kurās izpratne un godīgums ņem virsroku.
- Kandidātus var nobaidīt ar pienākumiem un atbildībām – šos punktus sludinājumā atstājiet beigām. Šo gan vajadzētu ņemt vērā vidēja līmeņa un augstākas senioritātes kandidātu medībās, jo ar junioru un zemāka līmeņa kandidātiem pieteikumu daudzums var būt par lielu, ja uzreiz neizklāstīsiet konkrētas prasības.
- Ja vien tas iespējams, darba sludinājumā kandidātam jāpieiet individuāli – gan verbālajā komunikācijā, gan rakstiski. Ja varat atrast veidu, kā izveidot siltu komunikāciju ar potenciālo kandidātu no pirmās saskarsmes, tad šis iespaids noteikti tiks nodots arī citiem iespējamajiem kandidātiem.
- Ātrums – ja iespējams, tad kandidāts ir ‘’jāķer aiz rokas’’. Brīdī, kad ir nesen saņemts pieteikums, ir vislielākā procentuālā iespējamība, ka kandidāts ir vēljoprojām atvērts uzklausīt piedāvājumu – katra stunda un diena attālina šo iespēju. Šobrīd darba tirgū nav retums, ka kandidāts jau 2-3 dienu laikā ir pieņēmis lēmumu doties uz citu uzņēmumu, kurš vienkārši ir atbildējis ātrāk un veiksmīgāk spējis sevi “pārdot” kandidātam.
- Vēlaties iet līmeni augstāk kā citi? Latvijā šī prakse pagaidām nav novērota, bet ārvalstīs tiek veikti ievērojami ieguldījumi katrā jauna potenciālā darbinieka saskarsmē, nodrošinot to, ka pat gadījumā, ja savstarpējas darba attiecības tomēr netiek izveidotas, potenciālā darbinieka . Pēc neizdevušās intervijas/kandidāta neatbilstības apstiprināšanas konkrētajam amatam, uzņēmuma pārstāvis izdara sekojošus pakalpojumus bez maksas:
- Kandidātam tiek paskaidrots, kas konkrēti nepārliecināja, vai neatbilda pašreizējai vakancei;
- Tiek ieteikti veidi un resursi, kur iespējams iegūt atbilstošu ekspertīzi, lai iegūtu atbilstību konkrētajai vakancei, vai kādai viņam interesējošai citai vakancei uzņēmuma ietvaros;
- Tiek piedāvātas citas atbilstošas vakances un ja tādu nav, tad tik un tā tiek iedoti resursi, kur iespējams iegūt nepieciešamās zināšanas, lai sekmīgi uzsāktu kandidētu uz citām vakancēm vēlāk.
MeetFrank platformas datos redzam, ka vakanču sludinājumos vislabāk performē uzņēmuma bildes, kurās redzams kolektīvs ārpus ofisa, smaidīgi cilvēki. Redzams, ka vislabāk tiek novērtētas bildes, kuras nav speciāli gatavotas, kā profesionāla fotogrāfa fotosesija, bet rada sajūtu, ka, iespējams, kāds no darbiniekiem ir uzņēmis šo bildi.
Svarīgs faktors, ko redzam, ir arī tas, ka kandidāts velta vien pāris sekundes kompānijas profila apskatei un tas arī ir viens no pirmajiem punktiem, kas piedalās kandidatūras pieteikšanas izvēlē.
Jaunu pieteikumu plūsma
Pandēmija ieviesusi korekcijas tajā, cik brīvi atsaucamies jaunām darba vakancēm. Pirms pandēmijas sākuma, globāli, vidēji 9.7% no visiem darba tirgus monitorētājiem (MeetFrank lietotājiem) pieteicās kādai sevis izvēlētai, vai saistītai vakancei. Uz doto brīdi turamies 6-7.5% robežās, jo nākotne daudziem vēl nav skaidra un bažas par jauna darba atrašanu attur mesties jaunos izaicinājumos, nezinot, vai tiešām tiks pieņemti. Nākotne ir neskaidrāka, līdz ar to arī darba meklētāji ir kļuvuši piesardzīgāki.
Ja situācija stabilizēsies globāli un, iespējams, liela daļa ierobežojumu tiks atcelti, tad ir paredzams darba meklētāju pieplūdums. Vairākas aptaujas, kurās pētīti vidēja un augstāka līmeņa darbinieku viedokļi, ir aplēsts, ka pieaugums varētu būt aptuveni +20% jaunu darba vietu meklētāji.
Tas varētu būt milzīgs trieciens, izaicinājums un arī iespēja abām pusēm nonākt pie abpusēji apmierinošas situācijas, kurā iegūst gan tie, kas līdz šim nav atraduši savu aicinājumu dzīvē un vēlas to atrast, gan tie, kas meklē darbiniekus, kuru prioritātes skalas augšgalā ir patika savās ikdienas darbībās!
Auglīga sadarbība
Saskare ar uzņēmuma pārstāvi jebkurā līmenī ir kritiska jebkuram jaunajam darba iespēju izzinātājam. Tieši primais kontakts bieži var būt izšķirošs. Tas noteikti būtu viena no galvenajām lietām, ko varam aizgūt no ārvalstu uzņēmumiem – piesaistīt atbilstošus papildspēkus jebkur, kur izvietosiet savus vakanču piedāvājumus. Šeit noteikti jāņem vērā jau esošo darbinieku kultūra, apmierinātība un degsme tiekties pēc kompānijas vīzijas piepildīšanas! Protams, darbinieki, kas ir tiešām apmierināti ar savu darba vietu un jūt, ka tā atbilst viņu vērtībām, būs atsaucīgāki un pozitīvāki, saziņā ar potenciālajiem darbiniekiem.
Lai arī kāds būtu uzņēmuma piedāvājums finansiāli, mūsdienu darba tirgū, ilgtermiņā, uzvarēs uzņēmums, kurš būs patiess pret savu darbinieku.Lai izdodas ilgas un auglīgas sadarbības!
* Statistikas datos iekļauti tikai atlasīti/filtrēti augstas atbilstības kandidāti, kurus algoritms savienojis ar darba devēja vakanci, izvēlētajiem atslēgvārdiem, lokāciju, algas apmēru un citiem faktoriem.
** MeetFrank aktīvo reģionu darba tirgus dati (27 valstis).
***Iegūstot 130 miljonu dolāru investīcijas no privātā investīciju uzņēmuma “Bregal Sagemount”, par pirmo Latvijas vienradzi jeb jaunuzņēmumu, kas sasniedzis vairāk nekā viena miljarda ASV dolāru tirgus vērtību, kļuvis drukas produktu ražotājs “Printful”
Vērtīgs raksts?
Pieraksties saņemšanai arī turpmāk!
Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors.
Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas: