Tāpat kā uzņēmums, izvēloties darbiniekus, izvērtē to spējas un kompetences, arī potenciālais darbinieks meklēšanas procesu uztver kā “īstās” darba vietas atlasi. Uzņēmuma komunikācija šajā situācijā sniedz noderīgu informāciju par uzņēmuma kultūru un darba vidi, ļaujot izdarīt attiecīgos secinājumus par potenciālo darba vietu.
Katrs, kurš kaut reizi pieteicies izsludinātai vakancei, pazīst atbildes gaidīšanas sajūtu. Vai mans pieteikums ir saņemts? Vai un kad mani aicinās uz interviju? Vai pēc intervijas man piezvanīs? Kad tas notiks? Diemžēl bieži komunikācija ar potenciālo darbinieku nav gana savlaicīga un precīza, bojājot uzņēmuma reputāciju. Jāņem vērā, ka nereti cilvēks ir gan uzņēmuma potenciālais darbinieks, gan klients un nepietiekama komunikācija personāla atlases procesā ietekmē kopējo organizācijas reputāciju gan kā darba devējam, gan sadarbības partnerim.
Aptaujājot dažādu jomu darbiniekus par viņu labāko un sliktāko pieredzi darba meklējumos, vēlējāmies noskaidrot, kā komunikācija ar uzņēmumu ietekmējusi tā tēlu un cik liela nozīme galu galā ir labai saziņai.
Lielākā vilšanās
Kā lielāko vilšanos, populāra tirdzniecības ķēdes uzņēmuma darba pārrunās uz vadītājas vakanci, viena no aptaujātajām dalībniecēm minēja situāciju, kad nedēļu pēc aizvadītām pārrunām tika paziņots, ka persona pārrunas ir izturējusi un varēs sākt darbu jau jaunnedēļ. Tomēr, dienu pēc labo ziņu saņemšanas, sekoja vēl viens telefona zvans ar atvainošanos par sajaukto numuru un pārrunu rezultātiem. Protams, šādi var gadīties jebkurā uzņēmumā, tomēr sajūta par situāciju un uzņēmuma paviršību saglabājusies vēl šodien.
Kā viskaitinošāko pieredzi darba meklēšanas procesā aptaujas dalībnieki uzskata solījumus par atbildes sniegšanu un sazināšanos, kas galu galā tomēr netiek pildīti. Lai arī saprotams, ka uzņēmuma interesēs neietilpst laika tērēšana un atbildēšana tiem, kas nav izturējuši konkursu, pēc aptaujāto domām, ļoti patīkami būtu, ja tas tomēr tiktu paziņots, kaut vai ar automātisku e-pastu.
Savlaicīga komunikācija ir būtiska
Viesbiežāk aptaujātie ir sašutuši par komunikācijas trūkumu – 95% cilvēku ir saskārušies ar situāciju, kad uz iesūtīto pieteikumu nav saņēmuši nekādu atbildi. “Tas ir aizvainojoši un rada sliktu iespaidu par uzņēmumu. Es tomēr esmu centies un rakstījis pieteikumu, bet viņi nevar pat tik daudz kā atbildēt “Paldies, saņēmām!”””, stāsta viens no aptaujas dalībniekiem.
Vēl nepatīkamāka ir situācija, ja atbildes nav pat pēc darba intervijas. Cilvēks ir gatavojies, tērējis savu laiku, bet tas netiek novērtēts pat ar vienkāršu e-pastu. Vairāki aptaujātie atzina, ka šādos gadījumos viņi nekavējas savu negatīvo pieredzi ar konkrēto uzņēmumu paust arī draugiem un paziņām.
Izdarīt vairāk nekā gaidīts
Kaut gan negatīvo sajūtu, kas attiecas uz darba vietas meklēšanu, ir daudz, aptaujāto vidū bija arī ļoti pozitīva pieredze, kas uzlabojusi viedokli par kādu uzņēmumu, arī situācijā, ja atlase netika izturēta.
Sabiedrisko attiecību nozares pārstāvis atceras, ka pirms vairākiem gadiem pārrunu rezultātā uz asistenta vakanci ļoti iepriecinošs licies fakts, ka pēc divām izturētajām atlases kārtām nelielā privātā uzņēmumā potenciālajam darbiniekam ticis atzvanīts, lai paziņotu rezultātus un paskaidrots, ko, iespējams, vajadzēja darīt labāk, kā arī novēlēta veiksme tālākos meklējumos. Aptaujātā pieredzē līdz šim līdzīga situācija nav gadījusies, tomēr šīs pārrunas un laipnā komunikācija pilnīgi mainījusi viedokli par uzņēmumu.
Pēc aprunāšanās ar aptaujātajiem dalībniekiem, varam secināt, ka arī tik šķietami niecīgi sīkumi, kā viens e-pasts par konkursa neizturēšanu, var pozitīvi ietekmēt uzņēmuma tēlu darba meklētāju un līdz ar to arī sabiedrības acīs. Iespējams, uzņēmuma tēla uzlabošanas nolūkos ir vērts sākt tieši ar komunikācijas uzlabošanu?