“Mēs esam veselīga izvēle” – tā paša ražotās MILZU! graudaugu pārslas raksturo uzņēmuma vadītājs Enno Ence. Krīzes gados, apvienojot finanšu investīcijas ar zināšanām, pieredzi un entuziasmu, radās uzņēmums, kurš ražo graudaugu pārslas ikvienam, kam ir svarīgi, lai pārtika ir tīra, veselīga un dabiska.
“Domājot par biznesa idejām, bija skaidrs, ka jāiet nozarē, kur ir visas iespējas būt līderim, būt atšķirīgam. Nav jēgas uzsākt jaunu biznesu, ja ir jau citi vietējie ražotāji, kas dara apmēram to pašu, cīnoties par nelielu segmentu,” par sava biznesa sākumu stāsta Enno Ence.
Viņa pieredze rāda, ka analizējot potenciālās biznesa jomas, ir jāizvērtē vairāki faktori:
– segmenta apmērs: vai segments ir gana liels, lai veltītu spēkus tā apgūšanai?
– mērķauditorija: vai mērķauditorijai interesē tas, ko varam piedāvāt?
– konkurentu plusi un mīnusi: vai un kā varam būt labāki?
Ja ir skaidrs, ka vari piedāvāt tirgū ko radikāli atšķirīgu un būt pirmais, tad ir vērts attīstīt biznesa ideju.
Pieredze ir svarīga
Uzņēmumus, kam izdevies iekarot savu vietu tirgū, bieži raksturo ar vārdiem “veiksmes stāsts”. Tomēr pašiem uzņēmējiem visbiežāk ir skaidrs, ka rezultātiem ar veiksmi ir mazs sakars – panākumu pamatā parasti ir pieredze un pārdomāta rīcība.
MILZU! stāsta pamatā ir Enno pieredze starptautisku uzņēmumu vadībā, pieredze pārdošanā, mārketingā , kā arī uzņēmuma finanšu direktores Evijas Ences pieredze banku jomā. “Cilvēkiem, kas domā par uzņēmējdarbības uzsākšanu, noteikti iesaku vispirms iegūt darba pieredzi attiecīgajā jomā. Pretējā gadījumā var rasties aspekti, kuri bez konkrētām zināšanām pēcāk var radīt problēmas,” iesaka Enno Ence.
Uzņēmums saņēmis dažādus apbalvojumus par zīmolu, veiksmīgu produktu dizainu, receptūru izstrādi un šobrīd aktīvi attīsta eksportu – MILZU! pārslas pieejamas ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā, Igaunjā, Polijā, Baltkrievijā, Apvienotajā karalistē, Francijā, Izraēlā, Ukrainā, Slovākijā, Rumānijā un produkti ir ceļā arī uz Arābu Emirātiem.
Uzņēmums ir labs pierādījums tam, ka ne vienmēr ir vajadzīgi milzīgi līdzekļi mārketingam, lai virzītu tirgū plašam patēriņam radītu produktu. Svarīgi ir lielu uzmanību pievērst iepakojumam, kuram jāuzrunā mērķauditoriju. Protams – svarīgs ir arī zīmols. MILZU! nosaukumu patiesībā izdomāja galvenie produkta patērētāji – bērni. Uzņēmums rīkoja fokusgrupas, kuru rezultātā izkristalizējās atziņa, ka bērni vēlas būt lieli. Viņi grib būt arī gudri, ātri, jautri – visas šīs tēmas un elementi ir ietverti MILZU! pārslu iepakojumos.
Uzskaites sistēma jāpielāgo laicīgi
Dibinot jaunu uzņēmumu, viens no pirmajiem darbiem ir atrast partneri, kas jaunajam uzņēmumam nodrošinās grāmatvedības pakalpojumus. Tā kā apjoms sākotnēji ir neliels, parasti tiek izmantots kāds no ārpakalpojuma sniedzējiem. Visbiežāk uzņēmējs šajā posmā neinteresējas par to, kādu sistēmu uzskaitei izmantos, atstājot šī jautājuma risinājumu brīdim, kad darbības apjomi būs lielāki.
Arī MILZU! darbības pirmsākumos grāmatvedības programmai īpašu uzmanību nepievērsa, tai bija jāveic minimālas prasības. Tomēr uzņēmuma īpašnieks jau no paša sākuma zināja, ka kādā brīdī šim jautājumam būs jāpievēršas un uzskaites programmas jāmaina, jo bija skaidrs, ka tā nespēs nodrošināt visas vajadzības gana efektīvā veidā. Visā ražošanas un loģistikas ķēdē ir neskaitāmi sīkumi, nelielas procesa daļas, kas katra prasa kādu nelielu darbību uzskaites pusē. Ja šīs darbības nenotiek vienotā sistēmā, kas atbalsta procesu no sākuma līdz beigām, rodas lieks manuāls darbs un kļūdas, kas rezultātā rada laika zudumus un zaudējumus. Piemēram, vecajā programmā preču plūsmas uzskaite no izejmateriālu iepirkšanas līdz pat gatavās produkcijas nodošanai veikaliem bija īstenojama, veidojot dažādus dokumentus. Sistēma gluži vienkārši nebija paredzēta ražošanas uzņēmumam, tāpēc nespēja efektīvi atbalstīt šādu procesu.
Uzņēmums arī apzinājās, ka labāk uz piemērotu sistēmu pāriet, kamēr organizācija vēl ir salīdzinoši neliela, jo lielam uzņēmumam to izdarīt ir daudz grūtāk. Tāpēc aptuveni pirms gada sākts lūkot pēc jaunas sistēmas un, aptaujājot paziņas un izvērtējot vairākus piedāvājumus, tika izvēlēta Latvijā labi pazīstamā resursu vadības sistēma VISMA Horizon.
Uzskaites programmas ir daudz – kā atrast īsto?
Uzņēmējs potenciālos piegādātājus uzmeklēt uzticēja savai grāmatvedības pakalpojuma sniedzējai Agnesei Jankūnai. Viņa, pārzinot uzņēmuma procesus un vajadzības, apzināja iespējamos variantus un izvēlējās ražotājus, ar kuriem tikties, lai pārrunātu piedāvājumus detalizētāk.
“Katrai programmai ir savas stiprās un vājās puses”, stāsta Agnese. “Ja ir zināms, ka nepieciešams nodrošināt visu ražošanas procesa uzskaiti no izejvielu iepirkšanas līdz pat dažādu transakciju atspoguļošanai ar veikaliem, tad uzreiz ir skaidrs, ka vienkāršās grāmatvedības programmas nederēs – ir jāskatās uz lielākām sistēmām, kur šie procesi ir integrēti. Ja noliktava ir pilnīgi atsevišķi no grāmatvedības, kā tas visbiežāk ir mazajām programmām, skaidrs, ka vienota uzskaite tur nesanāks”.
Grāmatvedības sistēmai ir jābūt tādai, ko var atļauties mazais uzņēmums, bet tai jānodrošina arī labs serviss un attīstības iespējas. Izvēloties sistēmu, MILZU! vadītājam galvenie kritēriji bija:
- serviss – kāda ir partnera komanda un atsauksmes par kompānijas servisu;
- kvalitāte – vai un cik labi ar programmu iespējams veikt vajadzīgās funkcijas;
- cena.
“Ir svarīgi, lai piegādātājs runā vienkāršā valodā, kā arī spēj un grib saprotami atbildēt arī uz triviāliem jautājumiem,” vienu no svarīgākajiem kritērijiem raksturo Enno Ence. Ne vienmēr ir iespējams salīdzināt visas tehniskās nianses, tāpēc ir jātiekas un jāsaprot, vai ar konkrēto piegādātāju varēs sastrādāties vai nē.
Tomēr gan Enno, gan Agnese atzīst, ka izvēloties programmu, pats galvenais ir atsauksmes. Esošais klients vislabāk varēs pastāstīt, kāda ir reālā pieredze, izmantojot produktu.
Mācības jaunas uzskaites programmas ieviešanas procesā – kā to vadīt vislabāk?
Būtiskākais, ieviešot sistēmu, jau pašā sākumā ir iesaistīt visus, uz kuriem sistēmas maiņa attieksies. “Katrai lomai ir svarīgas citas lietas grāmatvedības programmas izvēlē. No grāmatveža tiek prasīta kārtība, tāpēc tas skatās, kā sistēma nodrošina precizitāti. Finanšu direktore vairāk strādā ar bankām, tāpēc pievērš uzmanību, cik ērti sistēma nodrošina sadarbību ar tām. Savukārt vadītājam interesē atskaites un tas, cik ērti tās var iegūt.” stāsta Enno. Ja visas šīs lomas ir iesaistītas jau pirkšanas procesā, ir lielāka iespējamība, ka neviens no šiem aspektiem netiks aizmirsts.
Arī no piegādātāja puses vajadzētu uzstāt, ka uzreiz piedalās ne tikai pārdevējs, bet arī klientu atbalsts, kas sistēmu reāli ieviesīs. “Mums patika, ka no VISMA puses procesā ļoti ātri iesaistījās visa projekta komanda. Tas ļāva izvairīties no pārpratumiem un radīja drošības sajūtu,” atzīst uzņēmuma pārstāvis.
Plašāka komanda ļauj arī izvairīties no situācijām, kad projekts kavējas, jo atbildīgais, piemēram, pēkšņi dodas prombūtnē.
“Lai projekts būtu veiksmīgs un ātri virzītos uz priekšu, ir svarīgs skaidrs vadības lēmums, ka ir vajadzīga jauna sistēma un līdz kādam datumam tā ir jāievieš. Tad arī pārējai komandai būs motivācija virzīties uz priekšu.” – tā galveno vadītāja uzdevumu uzskaites sistēmas ieviešanas procesā komentē Enno Ence.
Ieviešot VISMA Horizon uzņēmumā MILZU!, tika izmantota inovatīva pieeja, kas ļāva sistēmu uzsākt lietot ātrāk un ievērojami samazināja ieviešanas izmaksas. Pirms darbu uzsākšanas uzņēmums aizpildīja speciālu anketu, ar kuras palīdzību strukturētā veidā bija iespējams iegūt informāciju par tā vajadzībām un prasībām. Balstoties uz rezultātiem, tika secināts, ka iespējams izmantot prekonfigurētu sistēmas versiju, kurā ietverta citu uzņēmumu labā prakse uzskaites vešanā. “Priekšnosacījums prekonfigurēta risinājuma izmantošanā ir klienta atvērtība un gatavība mācīties un mainīt savus procesus, tos uzlabojot”, atzīst ieviešanas projekta vadītāja Inese Pumpura. Rezultātā klients var iegūt risinājumu ātrāk, samazinot izmaksas, kā arī pārņemt citu uzņēmumu labo praksi.
Sistēma ieviesta – kas tālāk?
MILZU! jau bauda jaunās uzskaites programmas ieviešanas augļus – ir samazinājies manuālā darba apjoms un daudz vairāk laika iespējams tērēt produktīvākām aktivitātēm. Piemēram, grāmatvede, tā vietā, lai nodarbotos ar pagājušo gadu datu pārbaudi, varēs pievērst vairāk uzmanības lietām, kas uzņēmumam var radīt ievērojamus ieguvumus – piemēram, pievērsties debitoriem, kreditoriem un citām svarīgām darbībām.
Vadības līmenī svarīgs ieguvums ir iespēja izmantot daudz precīzākus un aktuālākus datus atskaitēm – MILZU! izmanto tepat Latvijā radīto datu vizualizācijas rīku Zoom Chart, ar kura palīdzību iegūst interaktīvas atskaites, piemēram, par pārdotajiem produkcijas apjomiem dažādās valstīs vai veikalu ķēdēs.
Jaunās uzskaites sistēmas VISMA Horizon projekta komanda ir gandarīta par paveikto. Lai gan šobrīd uzņēmums ir neliels, ir prieks redzēt, ka sistēma ir ieviesta gudri – to būs iespējams laika gaitā attīstīt un, uzņēmumam augot, izmantot dažādas papildus iespējas. Ja arī šobrīd uzņēmumam vēl nav nepieciešams viss, ko Horizon var piedāvāt, varam būt droši, ka tālākā nākotnē, kad uzņēmums būs paplašinājies gan ražošanas apjoma, gan darbinieku skaita ziņā, izvēlētā uzskaites sistēma joprojām spēs atbalstīt tā vajadzības. Labs piemērs šajā ziņā ir visiem zināmais Latvijas ražotājs Madara Cosmetics, kas sāka Horizon izmantot kā neliela ražotne, bet tagad uzskaita savus biznesa procesus daudz lielākā mērogā.
Jaunās iespējas ir būtiskas, jo MILZU! ir lielisks piemērs uzņēmumam, kas tic izaugsmei un redz milzīgas attīstības iespējas. “Ja domāsi, ka neko nevari izdarīt, tad arī neko nevarēsi izdarīt. Ja domāsi, ka vari visu, tad arī nāks idejas, kā to izdarīt”, saka uzņēmuma vadītājs Enno Ence. Raugoties uz jau padarīto, izveidojot modernu ražotni un inovatīvu pārtikas produktu, redzams, ka virziens ir pareizs, un tā turpinot, izdosies realizēt arī tālākos plānus uzņēmuma attīstībā un jaunu eksporta tirgu iekarošanā.