Doties uz galveno

Vadītāju un darbinieku digitālā reputācija un tās ietekme uz uzņēmumu

Vadītāju un darbinieku aktivitāte sociālajos tīklos ietekmē ne tikai viņu personīgo, bet arī uzņēmuma reputāciju. Viens neuzmanīgs ieraksts var izraisīt krīzi un ilgstoši kaitēt uzņēmuma tēlam. Šajā rakstā Inga Daliba skaidro, kas ir svarīgākais, lai efektīvi pārvaldītu kolektīvo digitālo reputāciju un pārvērstu to par stratēģisku priekšrocību, kas veicina klientu piesaisti un stiprina darba devēja reputāciju.

Autors: Inga Daliba

Mg. Paed., pilna cikla HR risinājumu aģentūras “DarbaGuru” un apmācību uzņēmuma “Personīgā Zīmola Akadēmija” radītāja un vadītāja, personīgās zīmolvedības konsultante, pieredzējusi lektore, LinkedIn trenere, sertificēta Genos International EI (emocionālās inteliģences) praktiķe. Grāmatas “Kā rekrutēt veiksmīgāk” (2017) autore. Biznesa klubu BNI, IPTER, LTRK, LĪDERE biedrs.

Mūsdienu digitālajā laikmetā profesionālā reputācija veidojas ne tikai reālajā vidē, liela tās daļa formējas internetā. Sociālie tīkli, ziņu portāli, komentāri, blogi, podkāsti un pat dalīšanās ar kādu rakstu var veidot vai sagraut priekšstatu par cilvēku. Jo redzamāks ir cilvēks, jo lielāka ir šī reputācijas ietekme. Tas īpaši attiecināms uz uzņēmumu vadītājiem un “atslēgas” darbiniekiem, kuru klātbūtne digitālajā vidē var gan stiprināt uzņēmuma zīmolu, gan radīt apdraudējumu tā tēlam.

Digitālā reputācija ir kļuvusi par vienu no neredzamajiem, bet ietekmīgākajiem resursiem – tā var būt durvju atvērējs jauniem biznesa kontaktiem, klientiem un talantiem. Tajā pašā laikā viena nepārdomāta publikācija var izraisīt reputācijas krīzi, sabojāt uzņēmuma tēlu un ietekmēt pat finanšu rādītājus. Reputācija veidojas ātri, bet atjaunot to var būt ilgs un sarežģīts process. Tāpēc izpratne par digitālās reputācijas mehānismiem un tās pārvaldīšanas stratēģijām ir kļuvusi par būtisku daļu gan personīgā zīmola veidošanā, gan organizāciju vadībā.

Kas ir digitālā reputācija un kāpēc tā ir svarīga?

Digitālā reputācija (digital/online reputation) ir digitālās pēdas, ko veido viss, ko Jūs sakāt un darāt tiešsaistē, kā arī tas, ko citi publicē par Jums. Šajā reputācijā ietilpst cilvēki un vietnes, kurām seko, publicētais, kopīgotais un atzīmētais saturs, komentāri un viss, kur esi atzīmēts ar savu personīgā zīmola nosaukumu vai vārdu, uzvārdu. Tā ir kā Jūsu digitālā identitāte – kopīgs priekšstats, ko veido tiešsaistē atstātais nospiedums.

Digitālā reputācija vairs nav tikai personīgs jautājums, tā ir kļuvusi par būtisku uzņēmējdarbības sastāvdaļu, kas tieši ietekmē uzņēmuma tēlu, uzticamību un pat tā finansiālos rezultātus. Vadītāju un darbinieku digitālā klātbūtne atspoguļo uzņēmuma vērtības un kultūru, veidojot tēlu, ar kuru sabiedrība, klienti un sadarbības partneri identificējas. Ja reputācija tiek veidota mērķtiecīgi un autentiski, tā var kļūt par stratēģisku priekšrocību. Tajā pašā laikā – viena neapdomīga rīcība var radīt būtisku kaitējumu visam uzņēmumam.

Kā reputācija veidojas un kā tā ietekmē uzņēmumu?

Vadītāji tiek uztverti kā uzņēmuma seja, tāpēc viņu rīcība tiešsaistē bieži vien tiek interpretēta kā uzņēmuma nostāja. Profesionāla un vērtībās balstīta komunikācija sociālajos tīklos var veicināt uzticamību gan darbiniekos, gan uzņēmuma mērķauditorijā. Tas īpaši izpaužas uzņēmumos, kuru vadītāji dalās ar savu redzējumu par nozari, līderību vai komandas attīstību, tādējādi radot kompetences un iedvesmas priekšstatu.



Savukārt, ja vadītājs publiski pauž pretrunīgus vai agresīvus viedokļus, tas var novest pie sabiedrības neapmierinātības, klientu aiziešanas vai pat publiska aicinājuma boikotēt uzņēmumu. Kāds piemērs no finanšu nozares rāda, ka vadītāja neapdomīgs komentārs par sociāli jūtīgu jautājumu izraisīja vilni ar negatīvām reakcijām, kas ietekmēja arī uzņēmuma akciju vērtību.

Arī darbiniekiem ir būtiska loma uzņēmuma tēla veidošanā. Katrs darbinieks, neatkarīgi no amata, ir kā zīmola vēstnesis. Viņa dalīšanās ar profesionālu saturu, pieredzi vai atbalstu uzņēmuma iniciatīvām var palīdzēt stiprināt darba devēja reputāciju un piesaistīt jaunus talantus. Savukārt, ja darbinieks publiski pauž neapmierinātību, dalās ar iekšēju informāciju vai izsaka kritiku par uzņēmumu nepiemērotā formā, tas var radīt priekšstatu par uzņēmumu kā neuzticamu vai neprofesionālu. Piemēram, ražošanas nozarē kāds darbinieks sociālajos tīklos dalījās ar sūdzību par darba vidi, kas izraisīja negatīvas atsauksmes no potenciālajiem klientiem un apgrūtināja jaunu darbinieku piesaisti.

Digitālās reputācijas nozīmīgs aspekts ir arī darba devēja tēls (employer branding). Talanti šodien bieži izvēlas darba vietu ne tikai pēc atalgojuma vai pienākumiem, bet arī pēc tā, ko redz un dzird tiešsaistē – kā uzņēmums komunicē, kādi ir tā vadītāji un kāda ir darbinieku pieredze. Ja darbinieki sociālajos tīklos dalās ar lepnumu par paveikto, saņemto atzinību vai iesaisti uzņēmuma projektos, tas veido pievilcīgu un motivējošu tēlu. Savukārt negatīvas atsauksmes vai ironija par darba vietu var radīt nevēlamu priekšstatu par organizāciju kā darba devēju.

Kā veidot un aizsargāt digitālo reputāciju?

Sociālo tīklu dinamika ir strauja, un viens vienīgs neuzmanīgs komentārs vai attēls var izraisīt reputācijas krīzi. Informācijas izplatīšanās ātrums ir milzīgs, un sabiedrības reakcija bieži ir emocionāla un rezonanse – plaša. Tāpat jāņem vērā, ka informācija internetā saglabājas – arī gadiem veci ieraksti var tikt atrasti un aktualizēti nepiemērotā brīdī. Piemērs no viesmīlības nozares parāda, kā kāda darbinieka senā publikācija ar aizskarošu saturu tika atrasta, kad viņš tika virzīts uz vadošu amatu, kas izraisīja negatīvu reakciju no klientiem un lika uzņēmumam publiski skaidrot savu rīcību. Vēl viens būtisks aspekts ir konfidenciālas informācijas noplūde, piemēram, IT nozarē darbinieka neapzināta dokumenta publicēšana sociālajos tīklos noveda pie līguma zaudēšanas un ilgstošas reputācijas atjaunošanas.

Lai veidotu un uzturētu pozitīvu digitālo reputāciju, nepieciešams apzināts darbs un stratēģiska pieeja. Viens no efektīvākajiem soļiem ir personīgā zīmola veidošana. Aktīva klātbūtne tādās profesionālajās platformās kā LinkedIn, dalīšanās ar vērtīgu informāciju, savu redzējumu un panākumiem palīdz veidot uzticamu un kompetentu tēlu.

Tāpat būtiska ir regulāra reputācijas uzraudzība jeb monitorēšana – pat vienkārša meklēšana internetā var parādīt, kāds iespaids par Tevi vai Tavu uzņēmumu ir pieejams plašākai sabiedrībai. Šim nolūkam noderīgi ir arī automatizēti rīki, piemēram, Google Alerts, kas ļauj sekot līdzi jaunumiem, kuros minēts Tavs vārds vai uzņēmums.

Svarīgs elements ir arī uzņēmuma ārējās komunikācijas politika – skaidri noteikumi un vadlīnijas par to, kā darbiniekiem un vadītājiem būtu jākomunicē tiešsaistē. Tās palīdz veidot vienotu izpratni par pieņemamu un profesionālu klātbūtni digitālajā vidē. Daudzos uzņēmumos tiek organizētas apmācības vai tiek piesaistīti konsultanti, kas palīdz darbiniekiem attīstīt digitālās prasmes un izpratni par reputācijas vadību.

Kopumā vadītāju un darbinieku digitālā reputācija ir nozīmīgs uzņēmuma panākumu faktors. Tā ietekmē to, kā uzņēmumu uztver klienti, partneri, investori un potenciālie darbinieki. Tāpēc šodien digitālā reputācija nav vairs tikai personīgs jautājums, bet neatņemama daļa no uzņēmuma zīmolvedības un ilgtspējas.

Vērtīgs raksts?
Pieraksties saņemšanai arī turpmāk!

Pierakstīties

Raksts ir autordarbs un atspoguļo autora viedokli par doto tēmu, kas var nesakrist ar HRM Idea izdevēja SIA Visma Enterprise viedokli. Par rakstā minēto faktu pareizību atbild raksta autors. 

Ja vēlaties uzzināt vairāk par VISMA risinājumiem personāla jomā, lūdzu apmeklējiet produktu lapas:

EasyCruit – personāla atlasei »

Comenius – talantu vadībai »

HoP – darbinieku pašapkalpošanās »