Šā gada 3. februārī norisinājās starptautiskā algoritmiskās domāšanas konkursa Bebr[a]s 2023 fināls. Konkurss kļuvis par vienu no vērienīgākajiem skolēnu konkursiem Latvijā, šogad pulcējot rekordlielu dalībnieku skaitu – 30 458 skolēnus no 365 Latvijas skolām.
Starptautiskais informātikas un algoritmiskās domāšanas konkurss Bebr[a]s ir viens no lielākajiem konkursiem Eiropā dalībnieku skaita ziņā. Ik gadu konkursā piedalās vairāki miljoni skolēnu no vairāk nekā 60 pasaules valstīm. Konkursa laikā skolēni, izmantojot loģisko un algoritmisko domāšanu, risina uzdevumus, kas interesantā veidā prezentē dažādus informātikas pamatprincipus un teorijas.
Ievērojot Latvijas skolu augsto aktivitāti šajā konkursā, konkursa organizators Latvijā, IT uzņēmums “Visma”, jau piekto gadu apkopojis Latvijas skolu indeksu, kas atspoguļo spēcīgākās un aktīvākās skolas, kuras ņēmušas dalību Bebr[a]s loģiskās un algoritimskās domāšanas konkursā. Skolu indekss apkopo 100 Latvijas aktīvākās skolas, kuras veicina savu audzēkņu interesi par informātiku un iegulda papildu darbu loģiskās un algoritmiskās domāšanas attīstīšanā. Skolu indeksā tiek apkopotas skolas nevis pēc to rezultātiem konkursā, bet gan aktivitātes, veicinot skolēnu iesaisti konkursā, tādējādi vairojot savu audzēkņu interesi par informātiku un datorzinātnēm.
Bebr[a]s nelīdzinās olimpiādei
Ik gadu labākie skolēni dažādās vecuma grupās demonstrē savu loģiku, attapību, zināšanas matemātikā un informātikā, piedaloties mācību olimpiādēs. Taču iespēja piedalīties šajās olimpiādēs ir tikai tiem skolēniem, kuri konkrētajos mācību priekšmetos saņēmuši izcilu novērtējumu. “Bebr[a]s” konkurss atšķiras ar to, ka tajā aicināts piedalīties ikviens 4.-12. klašu skolēns, neatkarīgi no sekmēm.
Konkursā ”Bebr[a]s” varēja piedalīties ikviens skolēns, kurš vēlas pārbaudīt savu prāta asumu un loģisko domāšanu matemātikā un informātikā. Pretēji populārajam priekšstatam, reģionālās skolas ir aktīvākas nekā Rīgas skolas bērnu pieteikšanā un sagatavošanā šāda veida pārbaudījumiem.
Konkursa Bebr[a]s organizatoru Visma mērķis ir ilgtermiņā veicināt skolēnu interesi par datorzinātnēm, iepazīstināt ar algoritmiskās domāšanas principiem, kā arī vairot interesi par informāciju tehnoloģiju procesiem, kuri ir kļuvuši par neatņemamu mūsu ikdienas daļu. Tieši tāpēc konkurss tiek veidot no uzdevumiem, kuri atspoguļo informātikas procesus, bet to risināšanai nepieciešamas nevis specifiskas zināšanas, bet spēja pielietot loģiku un algoritmisku domāšanu.
“Kā vienu no ilgtermiņa mērķiem esam izvirzījuši skolēnu intereses veicināšanu par datorzinātnēm un informācijas tehnoloģiju nozares karjeras iespējām. Konkurss atbalsta iekļaujošas izglītības principus, piedāvājot ikvienam skolēnam izaicināt sevi problēmu risināšanā un pietuvoties tehnoloģiju radīšanas procesam,” saka IT uzņēmuma “Visma” vadītāja Antra Zālīte.
Arvien vairāk profesijās ir nepieciešama izpratne par tehnoloģiju darbību, loģiskā un algoritmiskā domāšana, digitālās prasmes, tādēļ skolēnu intereses veicināšana ir svarīgs ilgtermiņa ieguldījums. Nemitīgi mainās tehnoloģiju lietošanas paradumi un pastāvīgi ir jāpapildina zināšanu un prasmju bagāža, lai saglabātu konkurētspēju darba tirgū. Skolotājs vairs nav vienīgais informācijas avots, tāpēc šāda veida konkursi ir vērtīgs palīgs zināšanu paplašināšanai un labs atbalsts skolotājiem, gatavojot mācību plānu. Bebr[a]s gadījumā, ikviens skolotājs, pēc konkursa saņem plašu treniņu materiālu ar konkursa uzdevumu skaidrojumiem, ko var izmantot tālākajā mācību procesā. Tāpat arī paši uzdevumi ir veidoti tā, lai tie attīstu un testētu prasmes, kas būs vajadzīgas tehnoloģisko prasmju prasīgā pasaulē.
Skolu aktivitāte
Ik gadu “Visma” Latvijas Skolu indeksa augšgalā nonāk salīdzinoši nelielas reģionu skolas, līdz ar to šis reitings palīdz novērtēt centību un šo skolu pedagogu ieguldīto papildu darbu. Šogad 100 aktīvāko skolu sarakstā iekļuvušas skolas, kuras iesaistījušas vismaz 47% savu skolēnu, bet aktīvāko skolu TOP3 šogad veido skolas, kuras dalībai konkursā motivējušas gandrīz katru jeb vismaz 96% 4. – 12. klašu vecuma grupas skolēnu savā skolā.
Šogad konkursā piedalījās skolēni no 365 Latvijas skolām. Vairums no konkursa dalībniekiem pārstāv tieši Latvijas reģionu skolas – 74% no skolām, kas piedalījās konkursa 1. kārtā, bija skolas ārpus Rīgas. Visvairāk dalībnieku bija no Rīgas reģiona skolām – 26%, tām sekoja Vidzemes reģiona skolas – 23%, Kurzeme – 19%, Latgale – 17%, Zemgale – 15%.
Skolu indekss 2024
Skolu indeksā* tiek apkopotas skolas nevis pēc to rezultātiem konkursā, bet gan aktivitātes, veicinot skolēnu iesaisti konkursā, tādējādi vairojot savu audzēkņu interesi par informātiku un datorzinātnēm.
Vēlamies vērst uzmanību tam, cik lielā mērā skolas iesaista bērnus ārpusskolas aktivitātēs, jo tie mudina skolēnus apgūt papildu zināšanu ārpus standarta izglītības sistēmas plāna, kā arī veicina vienlīdzību, ceļ skolēnu pašvērtējumu un attīsta loģiskās domāšanas prasmes. Tas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc Visma turpina organizēt starptautisko konkursu Bebr[a]s Latvijā.
N.p.k. | Skolas nosaukums | % no skolas piedalījās Bebr[a]s |
1 | Smiltenes novada speciālā pamatskola | 100% |
2 | Daugavpils Valsts ģimnāzija | 97% |
3 | Ata Kronvalda Durbes pamatskola | 96% |
4 | Rubeņu pamatskola | 95% |
5 | Naukšēnu vidusskola | 95% |
6 | Rīgas sākumskola “Valodiņa” | 94% |
7 | Kārsavas vidusskola | 94% |
8 | Privātā pamatskola “Gaismas tilts 97” | 93% |
9 | Staiceles pamatskola | 93% |
10 | Cēsu 1. pamatskola | 93% |
11 | Alsungas vidusskola | 93% |
12 | Tumes pamatskola | 92% |
13 | Garlība Merķeļa Lēdurgas pamatskola | 92% |
14 | Lielvārdes pamatskola | 91% |
15 | Vārmes pamatskola | 89% |
16 | Kocēnu pamatskola | 89% |
17 | Jaunmārupes pamatskola | 88% |
18 | Andreja Upīša Skrīveru vidusskola | 88% |
19 | Siguldas 1. pamatskola | 88% |
20 | Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola | 88% |
21 | Rīgas Igauņu pamatskola | 87% |
22 | Bebru pamatskola | 86% |
23 | Aglonas Katoļu ģimnāzija | 86% |
24 | Amatas pamatskola | 86% |
25 | Preiļu 1. pamatskola | 86% |
26 | Umurgas pamatskola | 85% |
27 | Alojas Ausekļa vidusskola | 84% |
28 | Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskola | 84% |
29 | Pamatskola “Rīdze” | 84% |
30 | Drabešu Jaunā pamatskola | 83% |
31 | Mērsraga vidusskola | 83% |
32 | V. Plūdoņa Kuldīgas vidusskola | 82% |
33 | Birzgales pamatskola | 81% |
34 | Nītaures vidusskola | 81% |
35 | Rīgas Čiekurkalna pamatskola | 80% |
36 | Liezēres pamatskola | 80% |
37 | Rīgas Pļavnieku pamatskola | 79% |
38 | Augšlīgatnes Jaunā sākumskola | 79% |
39 | Ogres 1. vidusskola | 79% |
40 | Zentas Mauriņas Grobiņas vidusskola | 79% |
41 | Degumnieku pamatskola | 78% |
42 | Jauno Līderu vidusskola | 78% |
43 | Babītes vidusskola | 77% |
44 | Ikšķiles Brīvā skola | 77% |
45 | Rīgas 25. vidusskola | 77% |
46 | Jāņa Eglīša Preiļu Valsts ģimnāzija | 76% |
47 | Baldones vidusskola | 75% |
48 | Tīnūžu sākumskola | 75% |
49 | Jūrmalas Ķemeru pamatskola | 75% |
50 | Dundagas vidusskola | 75% |
51 | Andreja Eglīša Ļaudonas vidusskola | 72% |
52 | Kalsnavas pamatskola | 71% |
53 | Jūrmalas pilsētas Mežmalas vidusskola | 70% |
54 | Mārupes Valsts ģimnāzija | 69% |
55 | Balvu pamatskola | 69% |
56 | Mazsalacas vidusskola | 69% |
57 | Rīgas Ziepniekkalna vidusskola | 67% |
58 | Privātā vidusskola “Patnis” | 67% |
59 | Pļaviņu vidusskola | 67% |
60 | Engures vidusskola | 66% |
61 | Salas vidusskola | 66% |
62 | Iecavas vidusskola | 66% |
63 | Rīgas 41. vidusskola | 66% |
64 | Madonas pilsētas vidusskola | 65% |
65 | Penkules pamatskola | 64% |
66 | Privātā sākumskola “DOMDARIS” | 63% |
67 | Kuldīgas Centra vidusskola | 63% |
68 | Druvas vidusskola | 63% |
69 | Rēzeknes sākumskola | 62% |
70 | Ventspils 1. pamatskola | 62% |
71 | Viesītes vidusskola | 62% |
72 | Rīgas Valsts klasiskā ģimnāzija | 61% |
73 | Jaunsilavas pamatskola | 61% |
74 | Ilmāra Gaiša Kokneses vidusskola | 60% |
75 | Zasas vidusskola | 59% |
76 | Mālpils novada vidusskola | 59% |
77 | Ventspils Centra sākumskola | 58% |
78 | Rīgas Hanzas vidusskola | 57% |
79 | Madlienas vidusskola | 56% |
80 | Jūrmalas Majoru vidusskola | 55% |
81 | Āgenskalna Valsts ģimnāzija | 54% |
82 | Piltenes pamatskola | 54% |
83 | Jaunjelgavas vidusskola | 54% |
84 | Krotes Kronvalda Ata pamatskola | 54% |
85 | Jūrmalas pilsētas Kauguru vidusskola | 54% |
86 | Rīgas 84. vidusskola | 53% |
87 | Ludzas pilsētas vidusskola | 52% |
88 | Rīgas 31. vidusskola | 52% |
89 | Vidrižu pamatskola | 51% |
90 | Rīgas 93. vidusskola | 50% |
91 | Nīkrāces pamatskola | 50% |
92 | Galēnu pamatskola | 50% |
93 | Dobeles 1. vidusskola | 50% |
94 | Valmieras Pārgaujas sākumskola | 50% |
95 | Rīgas Valsts vācu ģimnāzija | 50% |
96 | Draudzīgā aicinājuma Liepājas pilsētas 5. vidusskola | 49% |
97 | Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija | 49% |
98 | Vilces pamatskola | 48% |
99 | Baldones sākumskola | 48% |
100 | Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskola | 47% |
*Aprēķins veikts ņemot vērā kopējo skolēnu skaitu skolās ar vismaz 20 skolēniem no 4. līdz 12. klasei un to, cik procenti no tiem piedalījās konkursā Bebr[a]s 2023. Aprēķinam izmantoti IZM dati par izglītojamo skaitu pa klašu grupām vispārizglītojošajās izglītības iestādēs, 2023./2024.m.g.
Vēlies uzzināt vairāk par konkursu Bebr[a]s?